پیشنهاد سردبیر

رادیو فرانسه پیشرفت در پرونده هسته ای ایران را خبر خوش سال 2015 در زمینه مسائل هسته ای خواند.

پیشرفت در پرونده هسته ای ایران خبر خوش سال 2015

تارنمای فرانسوی رادیو فرانسه روز چهارشنبه در گزارشی از کنفرانس معاهده منع اشاعه هسته ای در نیویورک افزود: دستیابی به توافق نهایی در مساله هسته ای ایران در ماه های آینده، معاهده منع اشاعه را تقویت خواهد کرد. از همین روی پیشرفت پرونده هسته ای ایران خبر خوش سال 2015 میلادی محسوب می شود.

'بنژامن اوتکوورتور' کارشناس مسائل اشاعه هسته ای در موسسه پژوهش های راهبردی پاریس، عنوان کرد: اگر چارچوب به دست آمده به توافقی واقعی در زمان بندی مطلوب منجر شود و بازرسی ها به خوبی صورت گیرد، تنش های هسته ای خاورمیانه کاهش خواهد یافت و دیگر احتمال افزایش فعالیت های هسته ای در منطقه مطرح نخواهد شد.

این گزارش با اشاره به این که معاهده 'ان پی تی' در نظر دارد مانع ساخت بمب اتمی شود، افزود: کره شمالی تنها کشوری است که معاهده 'ان پی تی' را ترک کرده و در سال های اخیر بارها به آزمایش هسته ای دست زده است.

''در صورتی که امیدها در مورد پرونده هسته ای ایران تحقق یابد، نگرانی ها در مورد برنامه هسته ای کره شمالی به عنوان تنها کشوری که معاهده 'ان پی تی' را در سال 2003 میلادی ترک کرده، ادامه خواهد داشت.''

بر پایه این گزارش، امروز در دنیا پنج قدرت هسته ای شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس وجود دارد که عضو 'ان پی تی' هستند. این در حالی است که هند، پاکستان و رژیم صهیونیستی به رغم در اختیار داشتن بمب اتمی در معاهده منع اشاعه هسته ای عضویت ندارند.

کنفرانس بازنگری در پیمان منع اشاعه هسته ای (ان پی تی) از روز دوشنبه با مشارکت بیش از یکصد کشور جهان در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک آغاز شده است و تا روز 22 ماه مه ( اول خرداد) به کار خود ادامه خواهد داد.

ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.